Viihtyvyysremontissa uudet pinnat lattioista lauteisiin

Todellinen viihtyvyysremontti, puuskahti eräs asukas, kun puhuin hänen kanssaan puhelimessa asunnon vesikatkosta. Remonttitöistä johtuen asunnossa oli vesikatko, joka harmitti asukasta, vaikka asiasta oli tiedotettu etukäteen. Yritin rauhoitella häntä kertoen, että vesikatko kyllä hyvitetään hänelle remontin päätyttyä. Mutta ymmärrän hyvin asukkaan tuohtumisen; hän ei ollut tilannut remonttia itse ja joutuu nyt asumaan asunnossaan remontin keskellä.      

Miksi viihtyvyysremontit sitten toteutetaan? Asukkaiden kiusaksi? Päinvastoin; haluamme, että asukkaillamme on mahdollisimman viihtyisät asuinolot kotonaan. Jotta tämä toteutuisi, on asunnot remontoitava aika ajoin. Viihtyvyysremonttien osalta tuo aika on 30 vuotta, jotta asunnot pysyvät hyvässä kunnossa. Asuntosäätiön asuntotuotanto oli vilkkainta 90-luvulla, joten lähivuosina viihtyvyysremontteja toteutetaan rivakalla tahdilla. Tämä tarkoittaa sitä, että remontti tulee koskettamaan suurta osaa asukkaistamme.  

Entä se asuinviihtyvyys, miten se sitten paranee? Asukastyytyväisyyskyselyissä on usein toivottu, että huoneistoihin tehtäisi sisäpuolisia remontteja. Viihtyvyysremonteissa toiveet on huomioitu; märkätilat, keittiöt, lattiat sekä väliovet uusitaan. Lisäksi kaikki kolme vuotta vanhemmat keittiön kodinkoneet vaihdetaan uusiin. Olemme myös ennalta määritelleet laadukkaat materiaalivaihtoehdot, joista asukkailla on mahdollisuus valita mieluisimmat remontin yhteydessä.

Mutta toki remonttiaika vaatii kärsivällisyyttä asukkailtamme ja aina on se mahdollisuus, että kaikki ei mene niin kuin Strömsössä. Vaikka urakoitsijat toteuttavat remontit siten, että asukkaat pystyvät asumaan kodeissaan remontin ajan, tulevat remonttityöt näkymään ja kuulumaan heidän arjessaan. Uskon kuitenkin, että noin kolmen viikon asuntokohtainen asumishaitta unohtuu sitten, kun asukas pääsee kokkamaan uudistetussa keittiössä ja heittämään löylyä uusilla lauteilla.

Tanja Oksa
Projektiviestinnän asiantuntija