30.04.2019

Tulevaisuuden liikkumisen palvelut puhuttivat Vantaalla

Asukastilaisuus Vantaan Pakkalassa

Millä liikut huomenna -asukastilaisuus järjestettiin osana Vantaan kaupungin vetämää Aviapolis Liikennelabra -hanketta Vantaan Pakkalassa maanantaina 29.4. Tilaisuudessa kerrottiin nk. Aviapolis-alueen kehittämissuunnitelmista sekä tulevaisuuden liikkumisen palveluista.

Aviapolis Liikennelabra -hankkeessa on viime kuukausina mietitty erilaisia tapoja, jotta liikkuminen voisi olla mahdollisimman sujuvaa, kustannustehokasta ja vähäpäästöistä. Ja sellaista, ettei omaa autoa välttämättä tarvitse. 

– Suomalaiset tekevät päivittäin keskimäärin kolme matkaa, matkustavat 41 kilometriä sekä käyttävät siihen aikaa noin tunnin, kertoi Vantaan kaupungin Aviapoliksen projektijohtaja Arja Lukin heti tilaisuuden aluksi sekä kertoi, kuinka Aviapolis-alueesta suunnitellaan aluetta, jossa olisi mahdollista selvitä ilman omaa autoa.

Uudet liikkumisen palvelut

Asuntosäätiö-konserni on osallistunut Aviapolis Liikennelabra -hankkeeseen muun muassa oppiakseen lisää uusista liikkumisen palveluista.

– Asuntosäätiö-konsernilla ja näin Asokodeilla on Aviapoliksen asemalta katsottuna noin viiden kilometriin säteellä lähes 2 000 huoneistoa. Meitä siis kiinnostaa jo siinäkin mielessä se, millaiseksi Aviapolis ja sen ympäristö muuttuvat asukkaidemme kannalta, kertoi Asuntosäätiö-konsernia hankkeessa edustava Ilona Yrjölä.

Asokotien Kartanonkosken, Pakkalan ja Ylästön asukkailla on ollut Aviapolis Liikennelabra -hankkeen myötä mahdollisuus testata App2Day-kimppakyytisovellusta yhtenä liikkumisen palveluna. Asuntosäätiö-konserni ja App2Day-sovellusta edustava Tecinspire Oy ovat sopineet, että alueen asukkaat voivat testata kimppakyytisovellusta vielä toukokuun ajan. 

Lue lisää App2Day-kimppakyytisovelluksesta.

– Mielellämme kuulisimme asukkailtamme kokemuksia sovelluksen käytöstä; voisiko tällainen palvelu helpottaa esimerkiksi lapsiperheiden arkea, kun lapsia tulee kuljettaa harrastuksiin. App2Day kun mahdollistaa esimerkiksi niin työkavereiden siinä kuin fudisjoukkueen vanhempien välisen kyydeistä viestittelyn ja sopimisen, totesi Yrjölä.

Asukaskysely liikkumisen palveluista

Osana Liikennelabra-hanketta maalis-huhtikuussa (14.3.-3.4.2019) pyydettiin vastaamaan sähköiseen kyselyyn, jonka tarkoituksena oli selvittää, millaisia liikkumispalveluita Aviapoliksen alueen asukkaille tulisi tarjota, jotta he olisivat tyytyväisiä asumisen palvelutasoon, ja jotta jatkossa voitaisiin vähentää rakennettavien pysäköintipaikkojen määrää. 

Kyselyn tulokset esiteltiin tilaisuudessa ja niistä nousi esimerkiksi se, että kulkutapa valitaan erityisesti 1.) helppouden, 2.) matka-ajan ja 3.) aikatauluista riippumattomuuden mukaan. Tämän jälkeen yleisimmät syyt olivat: 4.) edullisuus ja 5.) pysäköintimahdollisuudet. 

Kyselyssä selvitettiin myös ovatko erilaiset liikkumisen palvelut – kuten yhteiskäyttöpolkupyörä (eli nk. kaupunkipyörä), vuokra-auto, yhteiskäyttöauto, autojen vertausvuokraus, kimppataksi, kimppakyytien sopimuspalvelu ja liikkumispalvelupaketti –  ennestään tuttuja. Useille nämä olivat pääsääntöisesti vielä ennestään vieraita, mutta kaupunkipyörät tunnetaan niistä parhaiten. 

Kun vastaajilta kysyttiin, mitkä voisivat mahdollistaa omasta autosta luopumisen, kotitalouksissa, joissa oli 0-6-vuotiaita lapsia, tärkeimmäksi liikkumispalveluksi nousi yhteiskäyttöauto. Muiden kotitalouksien mielestä tärkein liikkumispalvelu oli yhteiskäyttöpolkupyörä eli nk. kaupunkipyörä.  

Asukkaat testasivat kutsuohjattua liikennettä

Siemens Mobility Oy:n projektipäällikkö Seppo Pakarinen esitteli tilaisuudessa kutsuohjattua liikennettä. Tässä yhteydessä hän totesi heti alkuun, etteivät kaikki ratkaisut sovi joka tilanteeseen.

Seppo Pakarinen

Siemens Mobilityn Seppo Pakarinen esitteli kutsuohjatun liikenteen käyttömahdollisuuksia.

 

– Kutsuohjattu liikenne täydentää joukkoliikennettä ja on siten joukkoliikenteen ja taksin välimuoto. Se, jonka voi tilata tiettyyn aikaan ja kyydissä on myös muita, kertoi Pakarinen.

Kutsuohjatusta liikenne toimii toisin sanoen esimerkiksi ns. ensimmäisen ja viimeisen kilometrin ongelman ratkojana, joten sen avulla voidaan kulkea esimerkiksi vähän matkan päässä olevalle asemalle. 

Asukasillassa testattiin kolmella pikkubussilla, kuinka kutsuohjattu liikenne toimii. Osa asukkaista oli saapunut paikalle kutsuohjattua liikennettä testaten, ja useampi poistui kotiin kyytiä käyttäen.

Kutsuohjattua liikennettä oli mahdollista testata älypuhelimiin ladattavalla sovelluksella. Sovelluksessa pystyi suunnittelemaan reittinsä, kuten HSL:n Reittioppaalla, mutta niin että HSL:n linjojen lisäksi käytössä oli illan demoa varten varatut pikkubussit.

Katso Vantaa Kanavan video kutsuohjatun liikenteen testaamisesta.


Sovellus ladattu älypuhelimiin

 

Kutsuohjatun liikenteen testaus aloitettiin lataamalla sovellus älypuhelimiin.


Pikkutaksi
Maiju Lintusaari testasi asukasillan yhteydessä kutsuohjattua liikennettä.

Tässä vaiheessa kyseessä oli vasta demonstraatio sellaisesta, mikä voi olla arkipäivää myöhemmin tulevaisuudessa; että älypuhelimen sovelluksella voi suunnitella liikkumisensa eri liikkumispalveluita sujuvasti yhdistellen. Vaihtoehtona tässä tapauksessa voisivat olla esimerkiksi niin julkisen liikenteen eri kulkuneuvot, yhteiskäyttöautot kuin vaikkapa kaupunkipyörät ja sähköpotkulaudat. 

...

Aviapolis on Keski-Vantaalla sijaitseva alue, johon kuuluu kuusi kaupunginosaa:
Ylästö, Viinikkala, Tammisto, Pakkala, Veromies sekä Lentokenttä. Lentokentän
kylkeen rakentuu yksi tulevien vuosikymmenten suurimmista
kaupunkikeskuksista Suomessa. Helppo saavutettavuus ja sujuva liikenne eri
puolilta metropolialuetta ja kansainvälisesti tekevät Aviapoliksesta
poikkeuksellisen houkuttelevan työpaikka- ja asuinalueen.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on liikenteen viranomainen ja liikennealan
vahva asiantuntija, joka toimii rohkeasti vastuullisen liikenteen puolesta. Trafin
Liikennelabran tavoitteena on edistää liikkumisen sujuvuutta,
ympäristöystävällisyyttä ja turvallisuutta lisääviä uusia liikkumisen palveluja ja
liikenteen digitalisaatiota.

Smart & Clean on viisivuotinen (2016-2021) säätiö, joka kerää yhteen rajat
ylittäviä aloitteita, joilla pääkaupunkiseutu ja Lahti taistelevat ilmastonmuutosta
vastaan ja edistävät kiertotaloutta. Yksi tärkeä tehtävä on varmistaa yhteistyö
kaupunkien, yritysten, valtiollisten toimijoiden ja tutkimuslaitosten sekä
yliopistojen kesken. Aviapolis Liikennelabra on yksi Smart & Clean yhteistyöprojekteista.


Kuvat: Mikko Käkelä