toimitusjohtaja_Esa_Kankainen

Toimitusjohtajan katsaus

Asuntosäätiön perustamisesta tuli vuonna 2021 kuluneeksi 70 vuotta. Toimintamme käynnistyi 1950-luvulla hyvin erilaisessa Suomessa, mutta kohtuuhintaisen asumisen tarjoajalle ja puolestapuhujalle riittää tehtävää edelleen. Työmme jatkuikin vuonna 2021 hyvin, vaikka vuotta leimasi edelleen maailmanlaajuinen koronaviruspandemia. Sen varjoa lievensivät vuoden aikana käynnistyneet rokotukset.

Koronaviruspandemian vaikutukset ovat olleet Asuntosäätiön toimintaan maltillisia. Jatkoimme strategiamme mukaisesti kohtuuhintaisen asuntotuotannon suunnittelua ja rakentamista pääkaupunkiseudulla ja kaupunkikeskuksissa.

Käynnistimme vuoden aikana 284 uuden asunnon rakentamisen ja 668 uuden asunnon suunnittelun. Koronaviruksesta johtuvia töiden viivästymisiä oli vuoden aikana jonkin verran sekä korjaus- että uudisrakentamisessa. Kuitenkaan kohteiden valmistuminen ei kärsinyt hetkellisistä viivästymisistä. Vuonna 2021 valmistui 69 asumisoikeusasuntoa Espoon Matinkylään ja Suurpeltoon sekä 201 korkotuettua vuokra-asuntoa Siuntioon, Vantaan Kivistöön ja Espoon Suurpeltoon.

Päättynyttä vuotta 2020 leimasi maailmanlaajuinen koronaviruspandemia, jonka vaikutukset Asuntosäätiön toimintaan olivat maltilliset. Teimme toimintaamme erilaisia poikkeusjärjestelyitä, joilla turvasimme asukkaidemme ja asiakkaidemme sekä henkilökuntamme ja yhteistyökumppaniemme turvallisuutta ja hyvinvointia vuoden aikana. Lue lisää vuosikertomuksesta >

Tutustu Asuntosäätiön vuosikertomukseen 2021 (pdf)

Avainluvut vuodelta 2021

Liikevaihto

Edellisen vuoden liikevaihto oli 191,6 miljoonaa euroa.

NPS 36

Tyytyväiset asukkaat

Panostuksemme hyvään asiakaskokemukseen näkyi: NPS nousi edellisen vuoden 21:stä 36:een.

Alhainen vaihtuvuus

Asunnoissamme viihdytään.
Asokodeissa asutaan keskimäärin 8,4
ja vuokrakodeissa 3,0 vuotta.

Vahva käyttöaste

Hyvä käyttöaste mahdollistaa
että asumiskustannukset
voidaan pitää kurissa.

pariskunta-vari

35 000 asukasta

vauvasta vaariin,
lemmikkieläinten kanssa tai ilman

ovi-vari

17 666 kotia

16 641 asokotia
1 025 vuokrakotia

suomi-kartta-vari

32 paikkakuntaa

Haminasta Rovaniemelle
ja Tampereelta Joensuuhun

onnellistajat

120 onnellistajaa

Asuntosäätiön henkilöstö viihtyy työssään:
tyytyväisyys 3,96/5 ja eNPS-luku 63,9
nostokurki-vari

490 kotia rakenteilla

31.12.2021

remonttimies-vari

826 kodissa remontoitiin

viihtyvyysremontti-konseptilla

Tapahtumia vuodelta 2021

270 uutta kotia valmistui

Vuonna 2021 valmistui 69 asokotia ja 201 vuokrakotia.

henttaanpuistokatu-18-suurpelto-asuntosaatio-havainnekuva

95 uutta asuntoa Suurpeltoon

Espoon Suurpeltoon valmistui syksyllä 2021 34 uutta asumisoikeusasuntoa ja 61 uutta vuokra-asuntoa.

Lue lisää Suurpellon uudiskohteesta

Uusia asumisoikeusasuntoja Kivistöön

Vantaan Kivistön juna-aseman viereen käynnistyi marraskuussa 58 uuden asumisoikeusasunnon rakentaminen.

Lue lisää Kivistön uudiskohteesta

asokoti_vantaa_kivisto_Spinellipolku-3_asuntosaatio

vanhempi_pari_keittiossa_pusu

Koti lisää onnellisuutta

Toteutimme kesällä 2021 Kotionnellisuus-tutkimuksen, jonka mukaan koti on terveyden ja ihmissuhteiden rinnalla tärkein suomalaisten onnellisuuteen vaikuttava tekijä. Kotona koettua onnellisuutta lisäävät eniten kodin turvallinen sijainti sekä oma tila ja rauha. Lauantaina 9.10. Suomessa vietettiin kaikkien aikojen ensimmäistä Kodin päivää.

Lue lisää Kotionnellisuus-tutkimuksesta

Vastuullisuusohjelma

Osallistimme ensimmäisen vastuullisuusohjelman luomiseen laajasti sidosryhmiämme. Vastuullisuusohjelmamme jakautuu neljään teemaan: Hyvinvoivia ihmisiä, Oikeudenmukaista asumista, Kestäviä koteja ja Eettistä liiketoimintaa. Teemojen keskiössä on Asuntosäätiön alkuperäinen tehtävä ja vastuullisuusohjelmamme päämäärä: Hyvä koti kaikille.

Lue lisää vastuullisuusohjelmasta

asuntosaation_vastuullisuusohjelma

Pihajuhlat_Espoon_Uudenkylanmaessa

200 pihajuhlaa

Osallistimme asukkaitamme 70-vuotisjuhlavuotemme viettoon pihajuhlien merkeissä. Lähes 8 000 asukastamme juhli 70-vuotiasta Asuntosäätiötä ja suomalaisia koteja noin 200 pihajuhlassa ympäri Suomen.

Kuva: Pihajuhlakuva, Espoo Uudenkylänmäki

Lue lisää pihajuhlista

Tulevaisuuden kodit lasten silmin

Järjestimme syksyllä 2021 lapsille taidehaasteen, jossa kysyimme miltä tulevaisuuden koti näyttää, mitä siellä on ja mitä kotona tulevaisuudessa tehdään. Saimme ihastuttavia piirustuksia tulevaisuuden kodeista lasten silmin kuvitettuina.

Kuva: taidehaaste, Inna 9-v

Lue lisää taidehaasteesta