Siirry sisältöön
Naapurukset Mia ja Timo pihakeinussa.

Vinkit Lahdesta: Näin kasvatat yhteishenkeä ja saat turvaa naapureista

16.11.2022 Kotimaisema Kirjoittaja Jasmin Ekman Kuvat Tommi Mattila
Kun tutustuu naapureihin, hädän hetkellä heistä saa turvaa. Lahdessa asukkaat selvisivät kotitaloa uhanneesta tulipalosta yhdessä. Kuinka yhteistä hyvinvointia voidaan parantaa? Lahtelaiset kertovat.

Yhteisöllisyys on hieno sana, mutta yhteisöllisyys voi käytännössäkin tuoda turvaa ja apua.

”Naapureiden asioista ja hyvinvoinnista kannattaa olla kiinnostunut terveellä tavalla, jotta tietää jos jokin on vialla. Itse olen useasti mennyt avuksi naapuriin, kun palohälytin on soinut, koska tiesin naapurini tarvitsevan apua arjessa. Kerran tilanne päätyi valitettavasti ihan paloauton saapumiseen”, kertoo Mia Lumme lahtelaisesta asotalosta.

Paloauton soitti Mia Lumpeen naapurissa asuva sairaanhoitaja Timo Tähkänen, joka kuuli hälytyksen kotiinsa. Asukkaiden ripeän yhteistyön vuoksi palo ei ehtinyt aiheuttaa isoja vahinkoja.

”Paloautoa odotellessa meidän oli tärkeä saada kaikki ihmiset ulos asunnoistaan. Sellaisessa tilanteessa on tärkeä tietää, jos naapurilla on erityistarpeita, esimerkiksi liikuntarajoitteita tai kuulo- tai näkövamma”, Tähkänen kertoo.

Kysy, mitä naapurille kuuluu

Käytännössä yhteisöllisyys voi alkaa siitä, että tervehtii naapuria rappukäytävässä ja pysähtyy kuuntelemaan.

”Se luo meillä hyvää ilmapiiriä. Aiemmassa kotitaloissani en sellaista kohdannut. Toiselle juttutuokio rappukäytävässä saattaa olla jopa päivän ainoa keskustelu”, Tähkänen kertoo.

Lumme ja Tähkänen ovat yhtä mieltä siitä, että on tärkeä huolehtia toisista, erityisesti iäkkäämmistä ihmisistä. Naapuria voi mennä tervehtimään pienen lahjan tai leivonnaisten kanssa. Samalla on helppo kysyä ohimennen kuulumisia ja tarjota apuaan.

”Vaikka kotihoito kävisi avustamassa, niin meidän muiden olisi hyvä myös katsoa perään. Kotihoidolle voi kertoa havaintonsa naapurin voinnissa. Hoitajat ovat kiireisiä, eivätkä välttämättä ehdi keskustella asukkaan kanssa, joten ongelmat eivät tule ilmi”, Tähkänen sanoo.

Ilmoita Palvelukeskukseen

Onnettomuuksien riski pienenee, kun jokainen noudattaa sääntöjä ja kantaa vastuuta.

”Asuntosäätiön Palvelukeskukseen kannattaa aina ilmoittaa, jos huomaa jonkin olevan rempallaan. Jokainen voi myös huolehtia, että rapun ovet ovat lukossa ja katsoa, ettei siellä ole mitään mihin kompastua tai liukastua”, Lumme kertoo.

Uskalla soittaa hätänumeroon

Sairaanhoitajana työskentelevä Tähkänen kannustaa soittamaan matalalla kynnyksellä hätänumeroon.

”Hätäkeskuksen ammattilaiset osaavat arvioida tilanteen. On parempi itse tarttua puhelimeen sen sijaan, että turvautuisi siihen, että joku toinen varmasti hoitaa. Se toinenhan voi ajatella aivan samalla tavalla”, Tähkänen huomauttaa.

Neuvoa voi aina kysyä asukastoimikunnan jäseniltä. Naapurista voi tehdä myös huoli-ilmoituksen sosiaalitoimeen, jos tietää, että kaikki ei ole hyvin.