Asuntosäätiö
- Tuulikuja 2
- 02100 Espoo
Lämpimästi tervetuloa Asuntosäätiön asukkaaksi! Tältä sivulta löydät tärkeitä tietoja ja vinkkejä muuttoosi liittyen.
Kotisi myyjä kertoo sinulle, miten saat uuden kotisi avaimet. Hän myös ohjeistaa sinua tekemään tuloilmoituksen, jotta tietosi välittyvät huoltoyhtiölle. Tämän jälkeen huoltoyhtiö voi esimerkiksi avata kodissasi asuville oven, mikäli avaimet ovat unohtuneet sisälle.
Muistathan tehdä myös muuttoilmoituksen Postille sekä Digi- ja väestötietovirastolle. Muuttoilmoituksen teko onnistuu helposti Postin sivuilla. Muista ilmoittaa osoitteenmuutoksesta muun muassa lehtitilauksille, pankille, vakuutusyhtiölle ja muille tarvittaville tahoille.
Asukkaana sinun tulee ottaa kotivakuutus, joka korvaa vahingon sattuessa kotisi irtaimiston. Vakuutuksen voit ottaa itse valitsemaltasi vakuutusyhtiöltä.
Asuntosäätiön kokonaan omistamissa taloissa asukkailla on AsumisPLUS-ryhmävakuutus, joka korvaa taloyhtiön alueella sattuvia vahinkoja, joita kotivakuutus ei välttämättä korvaa. Vakuutus auttaa esimerkiksi silloin, jos asuminen keskeytyy taloyhtiön vesivahingon takia, lukot joudutaan uusimaan, koska avain on kadonnut tai varastettu, tai asukas murtaa luunsa pihalla liukastuessaan. Lue lisää AsumisPLUS-vakuutuksesta.
Tee sähkösopimus haluamasi sähköyhtiön kanssa jo ennen muuttoa, jotta uuden kotisi sähköt toimivat viimeistään muuttopäivästä alkaen.
Asuntosäätiön asukkaana käytössäsi on asiakasetuja, jotka helpottavat muuttoa.
Teemme asuntoihimme tarkastuksen aina, kun asukas vaihtuu. Sen lisäksi toivomme, että uutena asukkaana tarkastat asunnon kunnon itsekin heti muuton jälkeen ja ilmoitat mahdollisista puutteista tai vioista meille.
Jos asut asokodissa, ilmoita mahdollisista vioista tai puutteista meille joko Kotikulmassa tai soittamalla Palvelukeskukseen.
Jos asut vuokrakodissa, ilmoita havaintosi meille viimeistään viikon kuluessa muutostasi tarkastuslomakkeella, jonka saat myyjältä sopimuksen tehtyäsi.
Jos et ole sopinut autopaikasta myyjän kanssa vielä asumisoikeus- tai vuokrasopimusta tehdessä, voit tiedustella vapaita autopaikkoja myöhemmin huoltoyhtiöstä. Huoltoyhtiö hoitaa myös mahdolliset taloyhtiön saunavuorot.
Asuntosäätiön kaikkien asumisoikeusasuntojen vastikkeeseen ja suurimpaan osaan vuokrakotien vuokraan sisältyy laajakaistayhteys. Kotiosoitteestasi riippuen joko DNA tai Elisa toimittaa internet-yhteyden kotiisi. Tarvittaessa voit tarkistaa tiedon operaattorista kirjoittamalla kotikatusi asuntohaun hakukenttään. Tieto löytyy rakennuksen tiedoista.
Lisätietoja internet-yhteydestä voit lukea operaattoreiden sivuilta: dna.fi/asuntosaatio tai elisa.fi/asuntosaatio.
Jos keittiösi hana vuotaa tai patteri pitää outoa ääntä, tee meille vikailmoitus. Jos asut asokodissa, voi tehdä vikailmoituksen Kotikulmassa tai soittamalla Palvelukeskukseen. Jos asut vuokrakodissa, ilmoita viasta Palvelukeskukseen. Kaikki kiireelliset vikailmoitukset kannattaa tehdä puhelimitse. Vastuunjakotaulukosta voit tarkistaa, mitkä asunnon huoltotöistä kuuluvat sinulle ja mitkä Asuntosäätiölle.
Palvelukeskus palvelee asukkaitamme ympäri vuorokauden vuoden jokaisena päivänä.
Soitosta ei veloiteta palvelumaksua ja voit halutessasi jättää takaisinsoittopyynnön.
Tutustu heti alkuun uuden kotisi järjestyssääntöihin ja pelastussuunnitelmaan. Testaa myös palovaroitin, kun muutat asuntoon. Tämän jälkeenkin palovaroittimen testaus sekä patterin vaihtaminen on vastuullasi.
Asokoti-asukkaillamme on käytössä sähköinen tiedotus- ja asiointikanavaa Kotikulma, jossa on näppärä hoitaa asumiseen liittyviä asioita. Kotikulmassa voit muun muassa tehdä vikailmoituksen tai tarkistaa oman talosi ajankohtaiset asiat ja järjestyssäännöt.
Asokodeissa on mahdollisuus tehdä muutostöitä, joista osa voidaan korvata asukkaalle poismuuton yhteydessä. Tutustu mahdollisiin edellisten asukkaiden teettämiin muutostöihin, sillä vastuu kunnossapidosta siirtyy aina uudelle asukkaalle.
Jos olet itse kiinnostunut tekemään muutostöitä, tutustu ensin muutostyöohjeisiin Kotikulmassa. Muutostyöt vaativat aina työstä riippuen joko luvan hakemisen tai muutostyöilmoituksen.
Löydät oman kotitalosi yhteystiedot helposti Ota yhteyttä -sivulta. Asokodin asukkaana voit tarkistaa yhteystiedot myös Kotikulmasta.
Voit tiedustella vapaita autopaikkoja huoltoyhtiöstä tai Asuntosäätiön Palvelukeskuksen kautta.
Asumisoikeusasukkaat: p. 09 4246 9333
Vuokra-asuntojen asukkaat: p. 09 4246 9339
Asuntosäätiön kaikkien asumisoikeusasuntojen vastikkeeseen ja suurimpaan osaan vuokrakotien vuokraan sisältyy joko DNA:n tai Elisan laajakaistayhteys. Voit tarkistaa kotitalosi operaattorin kirjoittamalla kotikatusi asuntohaun hakukenttään. Tieto löytyy rakennuksen tiedoista. Lisätietoja internet-yhteydestä voit lukea operaattoreiden sivuilta: dna.fi/asuntosaatio tai elisa.fi/asuntosaatio.
Voit tarkistaa vastuunjakotaulukosta, mitkä kodin huoltotöistä kuuluvat sinun vastuullesi ja mitkä Asuntosäätiön.
Vikailmoituksen tekeminen onnistuu soittamalla Palvelukeskukseen, joka palvelee ympäri vuorokauden vuoden jokaisena päivänä. Jos asut asokodissa, voit tehdä vikailmoituksen myös Kotikulmassa. Kiireellisissä asioissa vikailmoitus kannattaa aina tehdä puhelimitse.
Asumisoikeusasukkaat: p. 09 4246 9333
Vuokra-asuntojen asukkaat: p. 09 4246 9339
Asokodin asukkaana voit tilata lisäavaimen joko Kotikulman kautta tai soittamalla Palvelukeskukseen. Vuokrakotien asukkaille lisäavaimen tilaaminen hoituu Palvelukeskuksen kautta.
Asumisoikeusasukkaat: p. 09 4246 9333
Vuokra-asuntojen asukkaat: p. 09 4246 9339
Omaa kotiasi ja kotitalosi pihaa koskevat tupakointiehdot löytyvät asumisoikeus- tai vuokrasopimuksestasi. Uusimmat asumisoikeus- ja vuokratalomme ovat heti valmistuttuaan täysin savuttomia. Savuttomissa taloissa tupakointi on sallittu ainoastaan erikseen merkityillä tupakointipaikoilla.
Tavoitteenamme on, että tulevaisuudessa kaikki asuntomme ovat täysin savuttomia. Haluamme omalta osaltamme tukea vuonna 2016 voimaan astuneen tupakkalain tavoitetta, että tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttö loppuu Suomessa vuoteen 2030 mennessä. Lisätietoa Savuton Suomi 2030 –verkoston sivuilta.
Palvelukeskus palvelee asukkaitamme ympäri vuorokauden vuoden jokaisena päivänä.
Soitosta ei veloiteta palvelumaksua ja voit halutessasi jättää takaisinsoittopyynnön.