17.03.2020

Asuntosäätiö-konsernin toimenpiteet ja ohjeet asiakkaille poikkeusolojen aikana | Asuntosäätiö group’s measures and instructions for tenants and residents during emergency conditions

Asuntosäätiö-konsernissa noudatamme viranomaisohjeistuksia koronavirusepidemian hillitsemiseksi, ja olemme tarkentaneet toimenpiteitämme ja ohjeitamme valmiuslain voimaan astumisen ja lakiin perustuvien viranomaismääräysten ja -ohjeiden johdosta. Asiakkaidemme, henkilökuntamme ja yhteistyökumppaniemme turvallisuus on meille ensisijaisen tärkeää.  

Asiakaspalvelu 

Palvelukeskus palvelee asiakkaitamme normaalisti 24/7 -periaatteella. Asukkaat saavat tarvittavan avun vuorokauden kaikkina aikoina ja viikon jokaisena päivänä. Palvelukeskus tekee tilannearvion perusteella tilauksia, jotta esimerkiksi putkimies ja sähkömies saadaan paikalle mahdollisimman nopeasti.  

  • Asokotien asukkaat: 09 4246 9333 
  • Asuntosäätiön asukkaat: 09 4246 9339 

Soitosta ei veloiteta palvelumaksua ja asukas voi halutessaan jättää takaisinsoittopyynnön. 

Asoasukkaat voivat asioida normaalisti myös Kotikulma-extranet palvelun kautta. Kotikulmaan kirjaudutaan verkkosivuston yläkulman valikosta kohdasta ’Kotikulma’. 

Asukkaiden yhteiset kerhotilat ja saunat suljetaan  

Koronavirusepidemian aikana pyydämme asukkaita huolehtimaan erityisen huolella hygieniasta ja noudattamaan viranomaisten ohjeita epidemian hillitsemiseksi. Asukkaiden on vältettävä yhteisten tilojen käyttöä toistaiseksi. Rappukäytävässä on suositeltavaa kulkea kädet suojattuina hanskoilla tai koskematta kaiteisiin tai muihin pintoihin, ja kulkemista hissillä kannattaa välttää.  

Yhteiset saunatilat ja kerhotilat ovat suljettuina 18.3.2020 alkaen. Kaikki saunavuorot ja lenkkisaunat on peruttu toistaiseksi. Saunamaksuja ei toistaiseksi veloiteta huhtikuusta alkaen. Saunamaksut hyvitetään 1.4.2020 alkaen, mistä viestimme tarkemmin asukkaille Kotikulmassa. 

Asukkaan, joka on karanteenissa, ja hänen perheenjäsentensä ei tule käyttää yhteisiä tiloja, kuten pesutupaa tai varastotiloja, lainkaan. 

Asukastilaisuudet 

Kevään asukaskokoukset on siirretty syksylle. Myös muut asukastilaisuudet on siirretty myöhempään ajankohtaan. Viestimme asukkaillemme muita kanavia pitkin kevään aikana, erityisesti kannattaa seurata Kotikulmaa. 

Huoltotoimet ja remontit 

Huolto- ja korjaustoimien kiireellisyys arvioidaan tapauskohtaisesti, ja toimenpiteet toteutetaan arvion mukaisesti. Huoneistojen, joissa asukas on sairaana, huolto- ja korjaustoimia ei toteuteta. Poikkeuksena tällaisissa tilanteissa ovat akuutit vikatilanteet, jolloin noudatetaan voimassa olevia viranomaisten ohjeistuksia. 

Käynnissä olevia viihtyvyysremontteja jatkamme niissä asunnoissa, joissa ei asu yli 70-vuotiaita tai koronaviruksen riskiryhmään kuuluvia. Asukkaiden tulee ilmoittaa ikärajan ylittymisestä tai muutoin riskiryhmään kuulumisesta urakoitsijalle mahdollisimman pian. Asukkaiden tulee myös olla välittömästi yhteydessä urakoitsijaan, mikäli epäilevät koronavirustartuntaa. 

Suunnitteilla olevia uusia viihtyvyysremontteja emme aloita asunnoissa kevään aikana, mutta viihtyvyysremontteihin kuuluvia asuntojen ulkopuolisia töitä teemme valituissa kohteissa suunnitelmien mukaisesti. Urakoitsijoiden tilanteesta riippuen työt saattavat kuitenkin estyä myös tältä osin. Viestimme asukkaille viihtyvyysremonttien tilanteesta kohdekohtaisesti.   

Asuntojen myynti ja vuokraus 

Asuntojen hakeminen jatkuu normaaliin tapaan verkkosivujemme kautta.  

Asuntosäätiön asiakaspalvelu Tapiolassa ja Asokotien asiakaspalvelu Pasilassa ovat suljettuina toistaiseksi.  

Uusia asiakkaita palvelemme verkkosivujen yhteydenottolomakkeen välityksellä sekä puhelimitse arkisin kello 9:00-15:00 numerossa 020 161 2280. 

Asuntojen yleisnäyttöjä emme järjestä kevään aikana. Asuntojen esittelyt pidämme kevään aikana rajoittamalla yksittäisten näyttöjen osallistujamääriä. Asuntonäytölle ei voi osallistua, mikäli henkilöllä on vähäisiäkään flunssaoireita.  

Asumisoikeus- ja vuokrasopimusten allekirjoituksista sovitaan erikseen myyntineuvottelijan ollessa yhteydessä.  

Olemme ohjeistaneet henkilökuntamme ja yhteistyökumppanimme muun muassa matkustuksen, yleisen hygienian ja työtapojen suhteen, jotta varmistamme palvelutuotantomme sujumisen koronaviruksesta huolimatta. Asuntosäätiö-konsernin henkilöstö tekee etätyötä työtehtävien niin salliessa. 


---------------------


Asuntosäätiö group complies with the authorities’ guidelines on curbing the coronavirus outbreak. 
We have further specified our measures and instructions based on the Emergency Powers Act, which is now in effect, and on the authorities’ regulations and instructions based on the Act. The safety and security of our customers, staff and cooperation partners is of utmost importance to us.  

Customer service 
The service centre will continue to provide 24/7 service to our customers. Customers can get the help they need round the clock, every day of the week. The service centre will place orders based on its assessment of the situation to ensure that plumbers, electricians and other professionals can be summoned as quickly as possible.  

  • Asokoti residents: +358 9 4246 9333 
  • Asuntosäätiö residents: +358 9 4246 9339 

    No service fees will be charged for the call. Callers can leave a callback request, if they wish. 

Kotikulma extranet is also available to tenants and residents as usual. To log in, click “Kotikulma” in the top right-hand corner on the website. 

Common club facilities and saunas will remain closed
During the coronavirus outbreak, we ask that tenants and residents pay special attention to hygiene and follow the authorities’ guidelines on curbing the epidemic. Common facilities should be avoided until further notice. When moving in stairways, we recommend that you protect your hands with gloves or avoid touching handrails and other surfaces. If possible, avoid using the lift. 
 
Common saunas and club facilities will remain closed as of 18 March 2020. All sauna reservations will be suspended until further notice. As of the beginning of April, no sauna fees will be charged for the time being. Sauna fees will be refunded from 1 April 2020 onward. We will provide further information about this on Kotikulma. 

Any tenant or resident placed in quarantine, as well as their family members, are prohibited from using common facilities, such as the laundry room and storage spaces. 

Events for tenants and residents 
The meetings scheduled for this spring have been postponed to the autumn. Other joint events have also been postponed. We will use other channels to communicate with our tenants and residents this spring. Keep an eye especially on Kotikulma. 

Maintenance and repairs 
The urgency of maintenance and repairs will be assessed on a case-by-case basis, and this assessment will be used to decide on the measures to be taken. Maintenance and repair will not be carried out in apartments with a tenant or resident who is ill. As an exception to this, urgent faults and failures will be carried out in compliance with the authorities’ guidelines in force. 

We will continue ongoing renovations aimed at improving the comfort of living in apartments that do not house people who are over 70 or belong to a high-risk group for coronavirus. Please notify the contractor as soon as possible if you reach this age or belong to a high-risk group on other bases. Also get in touch with the contractor immediately if you suspect you have been exposed to coronavirus. 

We will not initiate new comfort-improving renovations this spring, but will carry out external work on apartments for which such renovations have been scheduled on selected sites, according to plan. Depending on the contractor’s situation, these renovations may have to be postponed as well. We will notify tenants and residents about the status of comfort-improving renovations at individual sites.  

Sale and rental of apartments 
Applications for apartments can be submitted as usual through our website.  

The Asuntosäätiö customer service office in Tapiola and Asokoti customer service office in Pasila will remain closed until further notice.  
New customers can get in touch with us using the contact form available on our website or by phone, weekdays from 9 a.m. to 3 p.m., at +385 20 161 2280. 

We will not arrange general home showings this spring. The number of visitors for individual showings will be limited this spring. Anyone with the slightest of flu symptoms is prohibited from attending showings.  

Decisions on the signing of right-of-residence and rental agreements will be made separately with the sales representative.  

We have provided guidelines for our staff and cooperation partners regarding, among other things, travel, general hygiene and work methods to ensure that our service provision flows smoothly despite the coronavirus outbreak. The staff of Asuntosäätiö group telecommutes whenever allowed by their duties.