Esa_Kankainen_Asuntosaatio_toimitusjohtaja

Toimitusjohtajan katsaus

Onnella on osoite.

Päättynyttä vuotta 2020 leimasi maailmanlaajuinen koronaviruspandemia, jonka vaikutukset Asuntosäätiön toimintaan olivat maltilliset. Teimme toimintaamme erilaisia poikkeusjärjestelyitä, joilla turvasimme asukkaidemme ja asiakkaidemme sekä henkilökuntamme ja yhteistyökumppaniemme turvallisuutta ja hyvinvointia vuoden aikana.

Viihtyvyysremontit asumisoikeusasuntokohteissamme keskeytyivät keväällä hetkellisesti, mutta pääsimme jatkamaan remontteja tavoitteiden mukaisesti kesän jälkeen. Keväältä siirtyneet asukaskokoukset ja muut asukasyhteistyön tapaamiset onnistuivat syksyllä hyvin virtuaalisesti ja mahdollistivat useamman asukkaan osallistumisen. Myynnissä hyödynsimme erityisesti videoita, mm. asuntoesittelyissä. Asuntojemme kysyntä oli hyvällä tasolla vuoden aikana, vaikka myynti- ja vuokrausajat hetkellisesti pidentyivät, kun rajasimme yli 70-vuotiaiden asukkaiden asuntoesittelyt pidettäväksi poismuuton jälkeen.

Olemme viime vuosien aikana kehittäneet aktiivisesi työtapojamme ja työvälineitämme, joten etätyöhön siirtyminen sujui ketterästi. Poikkeusjärjestelyt eivät myöskään heikentäneet toimintamme laatua. Lue lisää vuosikertomuksesta >

Tutustu Asuntosäätiön vuosikertomukseen 2020 (pdf)

Avainluvut vuodelta 2020

Liikevaihto

Edellisen vuoden liikevaihto oli 206,0 miljoonaa euroa.

NPS 21

Tyytyväiset asukkaat

Panostuksemme hyvään asiakaskokemukseen näkyi: NPS nousi edellisen vuoden 19:sta 21:een.

Alhainen vaihtuvuus

Asunnoissamme viihdytään.
Asokodeissa asutaan keskimäärin 8,4
ja vuokrakodeissa 3,0 vuotta.

Vahva käyttöaste

Hyvä käyttöaste mahdollistaa
että asumiskustannukset
voidaan pitää kurissa.

pariskunta-vari

35 000 asukasta

vauvasta vaariin,
lemmikkieläinten kanssa tai ilman

ovi-vari

17 581 kotia

16 572 asokotia
1 009 vuokrakotia

suomi-kartta-vari

31 paikkakuntaa

Haminasta Rovaniemelle
ja Tampereelta Joensuuhun

onnellistajat

101 onnellistajaa

Asuntosäätiön henkilöstö viihtyy työssään:
tyytyväisyys 3,8/5
nostokurki-vari

516 kotia rakenteilla

31.12.2020

remonttimies-vari

729 kodissa remontoitiin

viihtyvyysremontti-konseptilla

205 uutta kotia valmistui

Vuonna 2020 valmistui 84 asokotia, 81 vuokrakotia ja 40 omistuskotia (hitas).

Koteja hyvinvointikampukselle

40 asumisoikeusasuntoa valmistui keväällä Järvenpään keskustan tuntumassa sijaitsevalle hyvinvointikampukselle, jonka tavoitteena on yhdistää eri ikäisiä ihmisiä yhteisölliseen ja virikkeelliseen asumiseen. Hyvinvointikampuksella toimii muun muassa korttelitupa asukkaiden tilaisuuksia varten sekä ravintola, joka tarjoaa ruokapalvelua alueen asukkaille. Esteetön piha-alue on kaikkien käytössä ja kaikki tärkeimmät palvelut sijaitsevat lähellä.

asuntosaatio_jarvenpaa_hyvinvointikampus

Tapahtumia vuodelta 2020

Asuntosaatio_Logo_Haapa_Havu_RGB

Brändi uudistui

Asuntosäätiön uusi logo viestii tarjonnan monipuolisuudesta – Asuntosäätiö tarjoaa aina sopivan asumisratkaisun kaikkiin elämäntilanteisiin. Liikemerkkiin on haettu inspiraatiota historiastamme eli Asuntosäätiön alkuperäisestä liikemerkistä, jossa uuden merkin muotokieli ja värimaailma ovat nähtävissä. Silmukka talojen välillä viestii entistä eheämmästä Asuntosäätiöstä. Kaikki palvelut löytyvät yhden Asuntosäätiön alta.

Kierrätys osa vastuullisuutta

Asuntosäätiö tekee yhteistyötä Kierrätyskeskuksen kanssa pääkaupunkiseudulla. Koska asumisoikeusasuntoihin toteutettavissa viihtyvyysremonteissa uusitaan suurin osa asuntojen kodinkoneista, vanhat koneet lahjoitetaan Kierrätyskeskukselle hyödynnettäväksi. Yhteistyön ansiosta luonnonvaroja säästyi vuonna 2020 yli 100 000 kg.

Magneettikatu_10_1920

avainlippu_ja_yhteiskunnallinen-yritys_merkit_asuntosaatio2020

Suomalaista ja aidosti yleishyödyllistä toimintaa

Asuntosäätiölle myönnettiin vuonna 2020 Suomalaisen Työn Liiton Avainlippu-merkki osoitukseksi suomalaisesta alkuperästä ja työllistämisestä kotimaassa sekä Yhteiskunnallinen yritys -merkki. Yhteiskunnallinen yritys -merkin voi saada yritys, joka on perustettu tuottamaan yhteiskunnallista hyvää ja joka käyttää suurimman osan voitostaan yhteiskunnallisen haasteen ratkaisemiseen.