Siirry sisältöön

Uratarina: Pekka Kivistö, asukasmanageri

Asukasmanageri huolehtii asukkaiden äänten kuulumisesta

Pekka Kivistö työskentelee Asuntosäätiöllä asukasmanagerina. Asukasmanagerin tehtäviin kuuluu pitää yllä asukkaiden ja Asuntosäätiön välistä vuorovaikutusta ja yhteisöllisyyttä. Työ on monipuolista ja se saa Kivistön viihtymään työssään.

– On tutkittu juttu, että mitä yhteisöllisempää asumista talossa on, sitä viihtyisämpää ja turvallisempaa siellä on asua, Kivistö kertoo.

Asuntosäätiön tavoitteena on, että jokaisessa talossa on asukastoimikunta, joka edistää asukkaiden ja Asuntosäätiön välistä vuoropuhelua. Muita merkittäviä keinoja ovat ajoittain järjestettävät Asofoorumit sekä puheenjohtajatapaamiset.

– Näissä päästään keskustelemaan asioista ja tuomaan näkökulmia puolin ja toisin esiin. Puheenjohtajatapaamiset ovat erittäin tärkeitä, siellä vuoropuhelu ja vuorovaikutus on ollut erittäin hyvää, Kivistö pohtii.

Pitkä kokemus auttaa ymmärtämään asioita

Kivistö on työskennellyt Asuntosäätiöllä nyt pari vuotta, mutta kiinteistöalan kokemusta hänellä on jo neljännesvuosisata. Hän on sinä aikana nähnyt ja kokenut paljon, ja juuri siksi tykkää työstään: asuminen ei ole aina ruusuilla tanssimista, mutta Asuntosäätiöllä siitä pyritään tekemään helpompaa.

– Asumisen pitää olla helppoa ja jouhevaa niin, että se vain rullaa eteenpäin. Elämässä on paljon muita haasteita, mihin pitää laittaa paukkuja, mutta asumisen ei tarvitse olla yksi niitä, Kivistö veistelee.

Kehittyvä ympäristö

Asuntosäätiöllä pyritään Kivistön mukaan jatkuvasti kehittämään palveluita, varsinkin digitaaliseen suuntaan. Sähköinen palvelu sekä asukkaiden itsepalveluasiointi ovat kehittyneet. Asioinnista pyritään tekemään helpompaa ajasta ja paikasta riippumatta.

– Tykkään hommistani tosi paljon. Työni on tosi monipuolista – keskustelen paljon asiakkaiden kanssa, vastailen kysymyksiin, kehitän erilaisia asioita. Vastaan osaltani asumisviihtyvyydestä ja asukasturvallisuudesta – ne ovat aika isoja juttuja, Kivistö päättää.