Sukupolvienkorttelin sisäpiha. Kuva: Setlementtiasunnot

Asuinkorttelin yhteisöllisyyttä vauhdittavat muunneltavat yhteistilat ja sujuva tiedonkulku

20.06.2022

Kaupunkiasumisen yhteisöllisyyttä edesauttavat monikäyttöiset yhteistilat, selkeät pelisäännöt sekä hyvä tiedonkulku, selviää Asuntosäätiön, Setlementtiasuntojen ja Hoasin toteuttamasta kyselystä. Yhteisöllisyyttä selvittäneessä kyselyssä nousi myös esiin, että naapureihin tutustumista ja yhteisten asioiden edistämistä helpottaisi erikseen nimetty yhteistyötä koordinoiva henkilö.

Asuntosäätiö, Setlementtiasunnot ja Hoas toteuttivat vuosina 2016–2017Jätkäsaareen yhteensä 262 asunnon yhteisöllisen Sukupolvienkorttelin. Sukupolvienkortteli suunniteltiin eri-ikäisten ja eri tavalla asuvien ihmisten toiveita kuunnellen. Asuntosäätiö rakennutti kortteliin 47 Hitas-omistusasuntoa, Setlementtiasunnot 113 vuokra-asuntoa ja Hoas 102 vuokra-asuntoa.

Sukupolvienkorttelin asukkaille keväällä 2022 teetetyn kyselyn mukaan valtaosan mielestä yhteisöllisyys korttelissa toteutui vähintään kohtalaisesti koronan aiheuttamista haasteista huolimatta. Suurin osa asukkaista koki asuinkorttelissa turvallisuutta ja kotoisuutta sekä pystyi toteuttamaan itselleen merkityksellisiä asioita. Korttelissa on vakiintunut tapa tervehtiä muita asukkaita.

Yhteisiltä tiloilta vaaditaan muunneltavuutta

Sukupolvienkorttelissa kolmen kerrostalon asukkaille luotiin tavallista enemmän yhteisiä tiloja, joissa tavata muita asukkaita. Korttelissa on muun muassa korttelin läpi kulkeva sisäkatu, yhteinen olohuone keittiöineen, kuntosali, korttelipesula, musiikkihuone, verstas sekä yhteisiin kohtaamisiin kannustavia aulatiloja.

Kyselyssä asukkaat pitivät tärkeänä yhteisten tilojen ja piha-alueiden käytännöllisyyttä, turvallisuutta ja viihtyisyyttä.

”Sukupolvienkorttelista saadut kokemukset vahvistivat käsitystämme siitä, että asuintalojen yhteistiloja kannattaa keskittää, ja tilojen tulee olla muunneltavia. Uusien asuinkortteleiden suunnittelussa tulee panostaa yhteistilojen monikäyttöisyyteen, jotta tilat palvelevat koko korttelin asukkaita erilaisissa elämäntilanteissa”, sanoo Asuntosäätiön myyntijohtaja Tom Salomonson.

Tiedonkulku ja yhteiset pelisäännöt tukevat yhteisöllisyyttä

Kahden ensimmäisen vuoden ajan Sukupolvienkorttelissa toimi palkattu korttelivalmentaja, joka auttoi ja kannusti asukkaita yhteisen tekemisen löytämisessä ja ylläpitämisessä.

Asukkaille teetetyn kyselyn perusteella joka neljäs asukkaista koki yhteisöllisyyden toteutuneen hyvin. Valtaosan mielestä yhteisöllisyys toteutui kohtalaisesti.

”Ensimmäisinä vuosina yhteisöllisyyden tukeminen korttelissa onnistui hyvin, mutta niin korona-aika kuin korttelivalmentaja-hankkeen päättyminen vähensivät kohtaamisen ja yhteisen toiminnan mahdollisuuksia”, sanoo Setlementtiasuntojen kehityspäällikkö Marja Mesimäki.

Joka neljäs asukkaista koki, että korttelilla tulisi olla oma vakituinen työntekijä, joka kuuntelee eri talojen asukkaiden mielipiteitä ja edistää yhteistä tekemistä sekä yhteisistä pelisäännöistä viestimistä. Erikseen yhteisen tekemisen koordinointiin nimetty henkilö tukisi yhteisöllisyyttä etenkin asumisen alkuvaiheessa.

”Tiedonkulkuun on kiinnitettävä erityistä huomiota silloin, kun asukkaat vaihtuvat. On tärkeää, että korttelin käytännöt ja yhteiset tilat tulevat tutuksi heti alussa, jotta osallistuminen yhteiseen tekemiseen on helpompaa”, toteaa Hoasin palvelupäällikkö Anna Lassus.

Sukupolvienkortteli palkittiin laadukkaasta rakentamisesta vuonna 2017 Vuoden Parhaat ARA-neliöt -tunnustuspalkinnolla sekä Yhdyskuntasuunnittelun seuran Vuoden 2018 Rakennuttamisen Ruusu -palkinnolla.