Esa Kankainen Vuoden rialainen 2022

28.11.2022

Asuntosäätiön toimitusjohtaja Esa Kankaiselle on myönnetty Vuoden rialainen -tunnustuspalkinto Rakennusinsinöörit ja -arkkitehdit RIA ry:n liittokokouksessa 26.11.2022.

Asuntosäätiön toimitusjohtaja Esa Kankainen hymyilee ulkona otetussa kuvassa.

Vuoden rialainen palkinto myönnetään liiton jäsenelle, joka edustaa merkittävällä tavalla valtakunnallista tai paikallista ”rialaista” osaamista. Huomiota kiinnitetään työkokemukseen, yhteistyökykyyn sekä tapaan hoitaa vaativia projekteja. RIA:n liittohallitus korosti valintaperusteluissaan Esa Kankaisen esimerkillistä tapaa johtaa ja työskennellä tavalla, jolla hän on ansainnut kaikkien yhteistyökumppanien ja työntekijöiden luottamuksen sekä arvostuksen.

”Hyvä johtaja haastaa itseään, luottaa alaisiinsa, kehittää työtovereitaan ja antaa toisten loistaa. Kun yrittää tehdä parhaansa ja pitää sanansa, niin luottamus säilyy”, Kankainen kertoo.

Vaasan Teknillisestä Oppilaitoksesta vuonna 1986 rakennusinsinööriksi valmistuneella Esa Kankaisella on lähes 40 vuoden kokemus rakennus- ja kiinteistöalalta. Hän on toiminut Asuntosäätiön toimitusjohtajana reilun vuosikymmenen ajan, mitä ennen hän toimi hankekehitysjohtajana VVO:lla. Asumisoikeusasumiseen Kankainen tutustui 90-luvun lopussa toimisessaan TA-Asumisoikeuden toimitusjohtajana, minkä jälkeen hän työskenteli kiinteistökehitysjohtajana YIT:llä.

Kankainen on suorittanut useita johtamisen täydennyskoulutuksia. Vuonna 2019 hän suoritti Tampereen yliopiston ja Kiinkon järjestämän Kiinteistö- ja rakennusalan Executive MBA-tutkinnon.

”Johtajuuden opiskelu on mielenkiintoinen osa-alue haastaa itseään ja testata oppejaan käytännössä. Johtajuus on vaikea laji ja siinä onnistuminen tärkeää, uuden oppiminen pitää minut virkeänä”, Kankainen toteaa.

Rakennusinsinöörit ja -arkkitehdit RIA ry on ammattikorkeakouluista ja teknillisistä oppilaitoksista valmistuneiden rakennusalan ammattilaisten sekä alan opiskelijoiden valtakunnallinen liitto. Liitossa on lähes 10 000 jäsentä. Vuoden rialainen on valittu vuodesta 2005 lähtien.