Havainnekuva Espoon Karakallioon rakenteilla olevasta Joutsenmerkki-kerrostalosta.

Karakallion Joutsenmerkki-kerrostaloissa pienennetään hiilijalanjälkeä

12.01.2021

Asuntosäätiö aloittaa Joutsenmerkkiä hakevan asumisoikeuskerrostalon rakennuttamisen Espoon Karakalliossa. Asuntosäätiö on kehittänyt hanketta yhdessä NCC:n ja Espoon Asuntojen kanssa. Hankkeella halutaan osoittaa, että kohtuuhintaisessakin rakentamisessa hiilijalanjälkeä voidaan pienentää hyvällä suunnittelulla.

Karakalliossa sijaitseviin kolmeen 7-kerroksiseen taloon tulee yhteensä 143 ARA-rahoitteista vuokra- ja asumisoikeusasuntoa. Rakennustyöt käynnistyvät alueen raivauksella sekä kallion räjäytystöillä. Rakentamisesta vastaa NCC. Kohde valmistuu loppuvuodesta 2022.

– Energiaratkaisuilla on suuri vaikutus rakennusten käytönaikaiseen hiilijalanjälkeen. Taloissa hyödynnetään uusiutuvaa energiaa ja ne rakennetaan A-energialuokkaan. Aurinkopaneelien lisäksi tontille tulee yhteensä 17 maalämpökaivoa. Energiatehokkuutta lisätään myös erilaisilla taloteknisillä ratkaisuilla, kertoo NCC:n yksikön johtaja Tuomas Tonteri.

Tavoitteena on, että aurinkopaneelien avulla katettaisiin rakennuksien kesäaikainen kiinteistösähkönkulutuksen tarve.

Asukkaita kannustetaan yhteisölliseen ja ympäristöystävälliseen asumiseen

– Joutsenmerkki kertoo turvallisesta, terveellisestä ja viihtyisästä kodista. Lisäksi haluamme tarjota asukkaille vaihtoehtoja kestävämpään asumiseen esimerkiksi aulanäyttöjen asukasohjauksen, materiaalivalintojen, energiasäästön ja pyöräilyn edistämisen kautta. Nämä kaikki vaikuttavat osaltaan myös kohteen hiilijalanjälkeen, sanoo Espoon Asuntojen rakennuttamisjohtaja Pirjo Räihä.

– Karakalliossa korostetaan yhteisöllisyyttä. Yhteiskäyttöpiha, viljelylaatikot sekä yhteiset kerhotilat ja pyörähuoltopisteet tuovat asukkaille mahdollisuuden tutustua naapureihin ja viettää aikaa yhdessä. Yhteisöllisyys lisää asumisen viihtyvyyttä, Asuntosäätiön rakennuttamisjohtaja Turkka Keravuori kuvailee.

Hankkeelle on asetettu hiilijalanjälkitavoite

Karakalliontien taloille asetettu numeerinen hiilijalanjälkitavoite, joka pohjautuu tuloksiin NCC:n vuonna 2018 Kaskelantielle toteuttamasta kerrostalonhankkeesta, minkä yhteydessä tutkittiin hiilijalanjälkeä Joutsenmerkki-rakentamisessa. Karakallion kohteesta tehdään useampi hiilijalanjälkilaskelma, joiden avulla ohjataan hankkeen suunnittelua ja toteutusta. Hankkeelle on tehty rakennuslupavaiheessa laskelma myös ympäristöministeriön pilotoimalla laskentamenetelmällä.

Rakentamisen etenemistä voi seurata työmaasivujen kautta: ncc.fi/karakallio

Karakalliontie 1 numeroina

Espoon Asunnot

Talot K ja J, 7 krs., 2 x 2500 kem2
91 vuokra-asuntoa

Asuntosäätiö

Talo L, 7 krs., 2500 kem2
52 asumisoikeusasuntoa

Nimeämättömiä autopaikkoja yhteensä 121 (autohallissa 80, pihalla 41)
Hiilijalanjälkitavoite < 1250 kg CO2/brm2/talo
NCC vastaa hankekehittämisestä ja toteuttamisesta. Kokonaissuunnittelusta vastaa Optiplan.

Joutsenmerkitty talo

Joutsenmerkin kriteerit perustuvat rakennuksen elinkaariajatteluun
Talo on energiatehokas ja viihtyisä koti asukkaille
Sisäilma on hyvä