Robotti-imurit valtasivat suomalaiskodit – villakoiria jahtaavat nyt Irma, Robo ja Keijo

28.02.2024

Asuntosäätiön tuoreen tutkimuksen mukaan jo yli 700 000 suomalaisen kotona villakoiria jahtaa nykyisin robotti-imuri. Kodinkonekollegoistaan poiketen useimmat robotti-imurit saavat myös nimen – nurkkia puunaavat useimmiten Robo tai NuuNuu, mutta löytyypä joukosta myös Faija, Possu ja Mörkö.

Asuntosäätiön tuore Kotionnellisuus-tutkimus paljastaa, että jo joka viidennen suomalaisen kotona siivousurakkaa helpottaa robotti-imuri. Robotti-imurit ovat erityisen suosittuja lapsiperheissä (28 %) ja ruuhkavuosia elävien 25–44-vuotiaiden kotitalouksissa (27 %).

Imurinvarresta vapautunutta aikaa ei kuitenkaan ensisijaisesti käytetä rentoutumiseen tai laiskotteluun: robotti-imurin ahkeroidessa myös ihmiset siivoavat tai tekevät muita kotitöitä. Vain joka kymmenes kertoo pötkähtävänsä sohvalle päiväunille tai television ääreen. Osalle robotti-imuri tarjoaa myös itsessään viihdettä, kun imuroinnista vapautuneen ajan voi viettää seuraamalla robotin työskentelyä.

Rakkaalla robotilla on monta nimeä

Kotionnellisuus-tutkimus kertoo myös, että muista kodinkoneista poiketen robotti-imurille annetaan oma kutsumanimi. Lähes kaksi kolmesta robotti-imurin omistajasta on nimennyt laitteensa ja Suomessa onkin jo yli 400 000 pölypalloja ahmivaa perheenjäsentä, joilla on nimi.

Nimilistan kärjessä keikkuu yli 12 000 Roboa. Suurin osa robotti-imureista saa kuitenkin ihmisen nimen: suosikkeja ovat muun muassa Irma, Kerttu, Keijo ja Matti. Myös pop-kulttuuri inspiroi: monessa kodissa pörräävätkin Vader, NuuNuu ja Robocop. Löytyypä Suomesta myös ainakin yksi Kisutaxi-nimellä nimetty siivousapulainen!

Suomen robotti-imurikeskittymä löytyy Karjalasta ja Pohjanmaalta

Kotionnellisuus-tutkimuksen mukaan robotti-imurikanta jakautuu melko tasaisesti eri puolille Suomea. Eniten robotti-imureita löytyy idästä ja lännestä, eli Karjalasta ja Pohjanmaalta. Sen sijaan vähiten robotti-imureiden tarjoamaan siivousapuun luotetaan Pirkanmaalla, Savossa ja Pohjois-Pohjanmaalla.

***

Asuntosäätiön vuotuisessa Kotionnellisuus-tutkimuksessa selvitetään suomalaisten onnellisuuden lähteitä ja erityisesti kodin merkitystä onnellisuuteen. Väestökattavaan tutkimukseen osallistuu tänä vuonna 2 177 vastaajaa, jotka edustavat 18–69-vuotiaita suomalaisia.