Suomalaisten lempipaikka kotona on olohuone, makkari kipuaa kakkoseksi

10.11.2023

Syksyn pimetessä elämä siirtyy yhä enemmän sisätiloihin – mutta millaisissa tunnelmissa kotona ollaan? Asuntosäätiön Kotionnellisuus 2023 -tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten lempipaikka kotona sekä kodin eri tiloihin liittyviä tunteita. Eniten kotona koettuun onnellisuuteen vaikuttaa neliöiden sijaan turvallinen ja rauhallinen sijainti.

Ylivoimainen lempihuoneemme kotona on olohuone, siellä viihtyy parhaiten peräti 60 % suomalaisista.

Eikä olkkarissa tarvitse olla yksin. Myös yleisimmät lemmikkimme, kissan tai koiran, löytää useimmiten olohuoneen sohvalta pötköttämästä.

Kodin toiseksi suosituin huone löytyy vasta kaukaa olohuoneen takaa; kakkospaikkaa pitää makuuhuone 15 % osuudella. Nuorten kohdalla makkari kipuaa kuitenkin selvästi korkeammalle, sen nimeää lempipaikakseen kotona lähes 40 % vastaajista (18–24-vuotiaat).

Levollisuus yltää kylppäriin asti

Asuntosäätiön Kotionnellisuus-tutkimuksessa tarkasteltiin tiettävästi ensi kertaa myös kodin eri tiloihin liittyviä tunteita. Vahvimmin liitämme kotiin levollisuuden tunteen.

Levollisuus on päällimmäinen tunne paitsi olohuoneessa, myös makuuhuoneessa, saunassa ja jopa kylpyhuoneessa. Olohuone levollisten tunteiden tyyssijana vain vahvistuu iän karttuessa. Ilo ja onni ovat puolestaan vahvoilla keittiössä, lastenhuoneessa sekä pihalla ja parvekkeella.

Vaikka kotona koetaan pääosin myönteisiä tunteita, mahtuu joukkoon myös negatiivisia hetkiä. Yleisimmin niitä koetaan eteisessä, missä kiire nousee päällimmäiseksi tunteeksi. Eteisessä ollaan myös ärtyneitä ja stressaantuneita. Vastapainona eteisessä koetaan kodin tiloista eniten turvallisuutta – ehkäpä arjen kuormitus helpottaa kotiin paluun hetkellä.

Keittiössäkään ei aina ole pelkkää pullantuoksua. Siellä koetaan toiseksi useimmin kiirettä ja stressiä. Makuuhuoneessa taas romantiikka kilpailee väsymyksen kanssa.

Asuinympäristön turvallisuus on kotionnellisuuden ykköstekijä

Tärkeimmäksi onnellisuuteen vaikuttavaksi tekijäksi kodissa nostetaan seinien sijaan turvallinen ja rauhallinen sijainti. Tämä menee jopa asunnon koon ja kunnon edelle.

Asuinympäristön turvallisuus huolettaakin melko harvaa suomalaista, vain noin joka kymmenes (11 %) sanoo olevansa siitä huolissaan. Selvästi keskivertoa enemmän turvallisuus huolestuttaa pääkaupunkiseudulla asuvia (20 %), myös Kainuussa ja Lapissa (16 %) huoli turvallisuudesta nousee. Turvallisimmaksi asuinympäristönsä kokevat Satakunnan, Karjalan ja Pohjois-Pohjanmaan alueella asuvat.

***

Asuntosäätiön Kotionnellisuus-tutkimuksessa selvitettiin kolmatta kertaa suomalaisten onnellisuuden lähteitä ja kodin merkitystä onnellisuuteen. Toukokuussa 2023 tehtyyn väestökattavaan tutkimukseen osallistui 1 588 vastaajaa, jotka edustavat 18–69-vuotiaita suomalaisia.