Siirry sisältöön

Pihaleikkejä lapsille

07.05.2024 Kotimaisema Kuvat Shutterstock
Nurisevatko lapset, ettei heillä ole mitään tekemistä? Ruutuaika on täynnä ja sisällä ei ole mitään kivaa puuhaa. Hyvällä säällä lapsia voi rohkaista leikkimään pihalla ja samalla tutustumaan naapuruston muihin lapsiin. Keräsimme säännöt ja ohjeet perinteisiin pihaleikkeihin, joihin ei juuri muuta tarvita kuin innokkaita leikkijöitä. Kerratkaa yhdessä leikkien säännöt kaikkien leikkijöiden kanssa, jolloin leikkiminen on mukavampaa. Eikä mikään estä aikuisia osallistumasta leikkiin mukaan!

10 tikkua laudalla 

Peliin tarvitaan vähintään kolme pelaajaa, mutta heitä voi olla kuinka monta tahansa. Lisäksi tarvitaan kymmenen puutikkua sekä lauta ja kivi, joka asetellaan laudan alle sen keskelle. 

Yksi pelaajista arvotaan etsijäksi. Tikut kerätään laudan matalaan päähän ja astumalla nopeasti laudan toiseen päähän lennätetään ne sikin sokin maahan. Etsijän pitää kerätä kaikki 10 tikkua takaisin laudan päälle, ja tällä välin muut pelaajat menevät piiloon. 

Kun etsijä on saanut kaikki tikut takaisin laudan päälle hän huutaa: ”Kymmenen tikkua laudalla!” ja alkaa etsiä piilossa olevia. Kun etsijä löytää piilossa olijan, molemmat lähtevät juoksemaan lautaa kohden. Jos etsijä ehtii ensin laudan luokse, koskee hän lautaa ja huutaa löydetyn nimen, jolloin tämä jää vangiksi odottamaan, että muutkin löydetään. 

Jos piiloutuja ehtii laudan luokse ensin, potkaisee hän tikut jälleen ilmaan ja juoksee takaisin piiloon. Muut piilossa olevat voivat myös pelastaa jo löydetyt pelaajat, jos he ehtivät ennen hakijaa potkaisemaan tikut pois laudalta. Kun kaikki on löydetty, tulee ensimmäisenä löydetystä hakija. 

Peili 

Maahan vedetään pitkä viiva noin 20 askeleen päähän seinästä. Yksi pelaajista valitaan ”peiliksi”. Peili asettuu seinän viereen seisomaan ja loput pelaajat viivan taakse. 

Peili kääntyy selkä selin muihin pelaajiin. Silloin kun peili on kääntyneenä seinään päin, eikä näe muita pelaajia, saavat he liikkua kohti seinää. Aina kun peili kääntyy pelaajia kohti, pitää pysähtyä mahdollisimman nopeasti. Jos peili näkee jonkun liikkuvan, huutaa hän tämän pelaajan nimen. 

Nähdyksi tulleen pelaajan pitää palata takaisin lähtöviivalla ja aloittaa alusta. Pelin voittaa se, joka pääsee peilin huomaamatta ensimmäisenä koskemaan seinää. Voittaja saa toimia seuraavan kierroksen peilinä. 

Tervapata 

Maahan piirretään ympyrä, jonka kehälle piirretään jokaiselle leikkijälle oma puoliympyrän muotoinen paikka. Yhdestä leikkijästä tulee kiertäjä ja muut asettuvat ympyrän kehälle omiin paikkoihinsa. 

Kiertäjä kulkee leikkijöiden takaa kepin kanssa ja pudottaa sen mahdollisimman huomaamattomasti jonkun leikkijän kohdalle tämän taakse. Kepin taakseen saanut leikkijä nappaa sen ja lähtee juoksemaan vastakkaiseen suuntaan kuin kiertäjä. Molemmat yrittävät päästä tyhjäksi jääneeseen paikkaan. 

Se, joka ei ehdi ensimmäisenä paikalle, jatkaa kiertäjänä. Ympyrän keskelle on piirretty myös pienempi ympyrä eli tervapata. Pataan joutuu, mikäli ei huomaa keppiä sillä aikaa, kun kiertäjä on tehnyt kepin jätön jälkeen kokonaisen kierroksen. Tervapadasta pääsee pois, kun seuraava leikkijä joutuu sinne. 

Viimeinen pari uunista ulos 

Leikkipaikaksi valitaan tasainen alue pihalla. Leikkijät seisovat pareittain. Pariton leikkijä seisoo jonon edessä selin toisiin ja huutaa ”Viimeinen pari uunista ulos!” Silloin viimeisenä olevat lähtevät juoksemaan omaa puoltaan eteenpäin tavoittaakseen parinsa. 

Edessä seisonut pariton leikkijä yrittää saada kiinni toisen juoksijoista. Jos hän onnistuu ennen kuin takaa-ajettavat ehtivät koskettaa toisiaan, heistä tulee uusi pari jonon etupäähän. Yksin jäänyt juoksija on vuorostaan huutaja. 

Värit 

Yksi leikkijöistä valitaan johtajaksi. Muut leikkijät menevät sovitun matkan päähän johtajasta. Johtaja sanoo jonkin värin sekä askelmäärän. Kaikki, joilla on vaatteissaan mainittua väriä, saavat lähestyä johtajaa sanotun askelmäärän verran. 

Johtaja voi myös keksiä hauskoja askeltapoja kuten karhun askel, jolloin leikkijät ottavat oikein suuren harppauksen tai tipun askel, jolloin leikkijät ottavat aivan pikkuisia askeleita. Voittaja on se, joka ensimmäisenä pääsee johtajan luokse ja koskettaa tämän selkää. Sen jälkeen vaihdetaan johtajaa.